Navštivte také  >

Co o nás napsali zákazníci na Heureka.cz


Myšák

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

"Rád nakupuji zboží přes internet z důvodu zaneprázdněnosti. Ušetřím čas a zboží je i mnohdy levnější. Můžu všem vřele doporučit, protože zde mají dobrý výběr a kvalitní výrobky za rozumnou cenu."

Rozvoz Ostrava jen 49kč

+420 724 977 878

Po - Pá 8:00 - 17:00

PEMA OIL + Top Gear zdarma

Výkonostní specifikace olejů

Výkonnostní specifikace motorových, převodových olejů

Motorový olej ilustrace

Na této strance najdete seznam aktuálních i starších výkonnostních norem pro motorové oleje. Specifiakce organizací jako ACEA, API apod. jsou doplněny význam daných zkratek a rovněž druhu použití dané specifikace.
Rovněž zde naleznete výkonnostní specifikace převodových olejů.

Jaké specifikace zde naleznete:

  • specifikace dle API
  • specifikace dle ACEA
  • specifikace převodových olejů

Klasifikace API (American Petroleum Institute, USA)

Klasifikace API - tato norma dělí motorové oleje podle typu motoru na benzinové, označené písmenem S a naftové, označené písmenem C. Výkonnostní stupeň je vyjádřen pro daný typ motoru dalším písmenem, od A výše. V podstatě platí, že čím je toto písmeno dále v abecedě, tím kvalitnější je olej. Pokud tedy je první uvedena specifikace S, je olej určen prioritně pro benzinové motory, pokud C, pak je určen pro naftové motory.
Kupříkladu olej označený SN/CF je primárně určený pro benzinové motory, lze jej použít ale i u naftových. V současné době jsou používány následující výkonnostní třídy API

SE - oleje pro velmi vysoké namáhání, spňující požadavky výrobců motorů vyrobených od roku 1971do roku 1979

SF - oleje pro velmi vysoké zatížení motorů vyrobených v letech 1980 až 1989, oproti SE vylepšené proti oděrové vlastnosti,oxidační stabilita a ochrana proti tvorbě úsad

SG - oleje pro motory po roce 1989 ,spňující nejpřísnější požadavky na minimalizaci opotřebení a sníženou tvorbu kalů

SH - vlastnosti jako SG, testováno podle náročnějšího zkušebního protokolu CMA ( CMA- Chemical Manufakturers Association )

SJ - specifikace olejů pro zážehové motory, která zohledňuje nejpřísnější emisní limity a nároky na úsporu paliva

SL - pro všechny současné motory i starší motory.Kategorie zavedena roku 2001

SM - pro všechny současné motory. Kategorie zavedena 30. listopadu 2004.Oleje klasifikace SM obsahují aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje, snížení opotřebení a aditiva zlepšující vlastnosti oleje za nízkých teplot

CC - oleje pro mírně přeplňované vznětové motory pracující ve středně náročných a náročných podmínkách, obsahující protikorozní přísady a přísady bránící tvorbě vysokoteplotních úsad ( pro modely 1964 - 1970 )

CD - oleje pro vysoce zatěžované,přeplňované vznětové motory s kompresorem pracující při vysokých otáčkách a s různě kvalitním palivem, obsahují přísady bránící tvorbě vysokoteplotních úsad a korozi ložisek ( pro modely 1970 - 1979 )

CE - oleje pro vysoce namáhané přeplňované rychloběžné motory s přímým vstřikováním ( pro modely od r. 1983 )

CF - oleje pro motory s nepřímým vstřikováním bez kontroly emisí, oproti CD vyšší odolnost proti tvorbě úsad na pístu a korozi ložisek

CF-2 - oleje pro dvoudobé motory vyžadující účinnou kontrolu otěru a tvorby úsad

CF-4 - oleje pro čtyřdobé motory těžkých nákladních vozů pracujících s nejvyšším stupněm přeplňování v nejnáročnějších podmínkách,zejména pro těžké tahače v dálničním provozu ( pro modely od r. 1990 )

CG-4 - oleje pro čtyřdobé vysokootáčkové motory vozů pracujících v nejnáročnějších silničních i teréních podmínkách. V současné době nejvyšší specifikace olejů pro vznětové motory

CH-4 - Zavedena v roce 1998. Pro vysoko-rychlostní čtyřdobé motory, u kterých je vyžadováno splnění výfukových emisních norem z roku 1998. CH-4 oleje mají speciální složení pro užití s palivem s hmotnostním obsahem síry do 0.5%. Může být použit místo CD,CE,CF-4 a CG-4 olejů.

CI-4 - Zavedena v září 2002. Pro vysoko-rychlostní čtyřdobé motory, u kterých je vyžadováno splnění výfukových emisních norem roku 2004 zavedených v roce 2002. CI-4 oleje mají speciální složení a trvanlivost pro užití v motorech s recirkulací výfukových zplodin ( EGR ) Jsou určeny pro použití v motorech,které používají palivo s hmotnostním obsahem síry do 0.5%. Může být použit místo CD,CE,CF-4,CG-4 a CH-4 olejů

Klasifikace ACEA (Association des Constructeurs Européens ďAutomobile, EU)

Sdružení ACEA koncem roku 1995 vydalo vlastní výkonnostní klasifikaci motorových olejů. Klasifikace ACEA dělí motorové oleje do tří skupin- oleje pro zážehové motory, označené písmenem A, oleje pro vznětové (naftové, dieselové) motory osobních a lehkých užitkových vozidel, označené písmenem B a oleje pro vysoce výkonné vznětové motory označené písmenem E. Výkonnostní stupeň je vyjádřen pro daný typ motoru číslem od 1 výše. V podstatě platí, že čím je číslo vyšší,tím je olej kvalitnější.
V současné době jsou používány následující výkonnostní třídy ACEA

A1- 96 nově A1- 02 - oleje s vysokou ochranou pístu před tvorbou úsad, tvorbou kalů a opotřebením, s vysokou odolností proti oxidaci za vysokých teplot. Umožňující dosahovat úspory paliva min. 2,5% ve srovnání s oleji 15W-40

A2- 96 - jako A1- 96, lepší ochrana ložisek, vyšší výkonnost než u CCMC G4

A3- 96 nově A3- 02 - jako A2- 96, s vyšší odolností proti oxidaci za vysokých teplot, vyšší výkonnost než u CCMC G5

A4- 00 - určená pro vysokovýkonné motorové oleje pro použití v benzinových motorech osobních vozidel s přímým vstřikem

A5- 01 nově A5- 02 - vysoce výkonné motorové oleje pro použití v benzinových motorech osobních vozidel. Koncipované pro prodloužené a nebo flexibilní olejové výměny. Oleje s velmi dobrou vysokoteplotní střihovou stabilitou

B1- 96 nově B1- 02 - oleje zabezpečující vysokou ochranu pístu proti tvorbě úsad a vaček proti opotřebení, umožňující dosahovat úspory paliva min. 2.5% ve srovnání s oleji 15W-40

B2- 96 - jako B1- 96, lepší ochrana ložisek, vyšší výkonnost než u CCMC PD2

B3- 96 - jako B2- 96, lepší ochrana vaček proti opotřebení, kontrola viskozity a rozptylování sazí, vyšší výkonnost než u CCMC PD2

B4- 98 nově B4- 02 - jako B3- 96, ale pro motory s přímým vstřikováním

B5- 01 nově B5- 02 - vysoce výkonné motorové oleje pro dieselové motory s vynikající vysokoteplotní střihovou stabilitou

E1- 96 zrušena - oleje s vysokou ochranou pístu před tvorbou úsad a vaček proti opotřebení, lepší než u CCMC D4

E2- 96 - oproti E1- 96 lepší vlastnosti, zejména vyšší čistota a nižší opotřebení motoru

E3- 96 - jako E2- 96, lepší ochrana vaček proti opotřebení, kontrola viskozity a rozptylování sazí, vyšší výkonnost než u CCMC D5

E4- 98 - oleje pro vznětové motory nejvyšší výkonnostní úrovně ( tzv. SHPD - Super High Performance Diesel ) s prodlouženými intervaly výměny oleje.

E5- 98 nově E5- 02 - oleje pro vysoce a středně zatížené motory s turbodmychadlem i bez něj zaměřena zejména na motory z Americké produkce. Čistota pístu jako u ACEA E3- 98, ale snížené opotřebení motoru vůči E3 a E4

E6 - vysoce stabilní oleje podporující čistotu pístů, snižující opotřebení ( včetně působením sazí ) a zajišťující stálé mazání. Olej je doporučován pro moderní, vysoce zatěžované vznětové motory,splňující emisní limity Euro 1-4. Umožňuje prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce. Je vhodný pro motory se systémem EGR ( Exhaust Gas Recirculation ), DPF ( Diesel Particulate Filter ) a SCR NO ( Selective Catalitic Reduction ) . Třída E6 je zvláště doporučována pro motory s DPF systémy, které spalují palivo s nízkým obsahem síry ( 50 ppm )

E7 - stabilní oleje zabraňující usazování nečistot na pístech a vzniku zrcadlových ploch na stěnách válců. Omezuje opotřebení ( včetně působením sazí ), vznik úsad v turbodmychadlu. Olej je doporučován pro moderní, vysoce zatěžované vznětové motory splňující emisní limity Euro 1-4. Umožňuje prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce. Je vhodný pro většinu motorů se systémy EGR ( Exhaust Gas Recirculation ) a SCR no ( Selective Catalitic Reduction ). není vhodný pro systémy DPF ( Diesel Particulate Filter ).

Specifikace olejů podle ACEA pro motory vybavené částicovými filtry

C1 - Stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro vysoce výkonné zážehové i vznětové motory osobních a lehkých nákladních automobilů se systémy DPF ( Diesel Particulate Filter ) a TWC ( Three Way Catalyst ), které vyžadují nízkoviskozní oleje se sníženým obsahem SAPS ( Sulfate Ash Phosphorus Sulfur - sulfátový popel, síra, fosfor ) a HTHS vyšší než 2.9 mPa.s. Tyto oleje prodlužují životnost systémů DPF a TWC a snižují spotřebu paliva.

C2 - Stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro vysoce výkonné zážehové i vznětové motory osobních a lehkých nákladních automobilů se systémy DPF ( Diesel Particulate Filter ) a TWC ( Three Way Catalyst ), které vyžadují nízkoviskozní oleje s HTHS vyšší než 2.9 Mpa.s. Tyto oleje prodlužují životnost systémů DPF aTWC a snižují spotřebu paliva.

C3 - Stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro automobily se systémy DPF ( Disel Particulate Filter ) a TWC ( Three Way Catalyst ). Tyto oleje prodlužují životnost těchto systémů.

Výkonnostní třídy převodových olejů dle API

GL-1 - (Současná) - Pro manuální převody pracující za tak nenáročných podmínek, že pro zajištění mazání může být použit minerální olej (rafinát).

GL-2 - (Zastaralá) - Pro nápravy se šnekovým převodem pracující v takovém režimu, že mazivo GL-1 není schopno zajistit dostatečné mazání.

GL-3 - (Zastaralá) - Pro manuální převodovky pracující v režimu střední až vysoké zátěže a pro nápravy s kuželovými ozubenými koly pracujícími v režimu malého až středního zatížení. Provozní podmínky vyžadují mazivo překračující požadavky GL-1 ale nedosahující požadavků GL-4.

GL-4 - (Současná) - Pro nápravy s kuželovými ozubenými koly pracující v režimu střední zátěže nebo nápravy s hypoidním náhonem pracující v režimu střední zátěže. Oleje mohou být používány i ve vybraných manuálních převodovkách a v případech spojení hnací nápravy a diferenciálního převodu.

GL-5 - (Současná) - Pro převody, především hypoidní převody, pro nápravy pracující v různých kombinacích zátěže (vysoká x nízká rychlost, vysoký zkrut a otřesy).

GL-6 - (Zastaralá) - Pro převody s velmi vysokým namáháním ve formě zádrže. Takové převody vyžadují ochranu před tvorbou vrypů, přesahující možnosti maziva GL-5. Posun k jiným typů převodů minimalizuje komerční využití těchto maziv.

MT-1 - (Současná) - Pro nesynchronizované manuální převodovky v režimu vysokého zatížení. Mazivo obsahuje aditiva pro extrémně vysoký tlak a pro zvýšení teplotní stability.