Provozní kapaliny
Kapaliny do ostřikovačů
Kapalina v ostřikovačích slouží k ostřikování a čištění čelního skla. Běžně se dělí na letní a zimní. Jejich rozdělení má několik důvodů.
Letní kapalina do ostřikovačů
Kapalina nemusí odolávat nízkým teplotám, nezamrzá, má proto lehce jiné složení. Bývá dobrou praxí, že obsahuje látky, které napomáhají rozpouštět a odstraňovat nejen nečistoty a mastnotu, ale také lépe odstraňovat v létě typické, rozmáznuté zástupce hmyzí říše.
Zimní kapalina do ostřikovačů
Zimní kapalina bývá nemrznoucí díky přísadám, které snižují bod tuhnutí. Nemrznoucí kapaliny se většinou prodávají s teplotním indexem, který určuje, do kolik astupňů kapalina nezamrzá. Přesto doporučujeme hodnotu vždy spíše nadsadit. Pokud předpokládáte, že zima nepřesáhne -20 °C, zakupte -30 °C. Finanční rozdíl nebývá velký a je tak možné předejít nepříjemným zimním překvapením v nevhodnou dobu.
Kapaliny do chladičů
Chladící kapalina je kapalina v samostatném okruhu motoru, která má za úkol odvádět nadbytečné teplo vytvořené ve válcích při práci motoru. Chladicí okruh bývá konstrukčně řešen tak, že slouží i k vytápění kabiny vozu. Mimo chlazení motoru má chladicí kapalina i další vlastnosti. Zabraňujě jednak přehřátí motoru, ale v zimě brání zamrznutí chladícího okruhu, zajišťuje antikorozní ochranu uvnitř okruhu, brání tvorbě úsad.
Chladicí kapalinu je možné zakoupit jako koncentrát, určený k ředění destilovanou vodou, nebo jako již naředěnou kapalinu s vyznačeným bodem tuhnutí (např -30 °C, -40 °C).
Při výběru chladicí kapaliny není bod tuhnutí jediný důležitý parametr. Je důležité, aby kapalina nenarušovala ocelové, hliníkové ani gumové části chladicího systému. Pro systémy starších vozů se tak používá kapalina zelenomodré barvy, označovaná též normou VW TL 774C. Pro novější automobily, kde jsou motory celohliníkové, se používají kapaliny nejčastěji označované normou VW TL 774D (růžová), VW TL 774E (bezbarvá) a VW TL 774F (fialová). Kapalinu vždy vybírejte dle doporučení výrobce vozu.
Životnost chladicí kapaliny
U kapalin typu VW TL 774C bývá lhůta pro výměnu 2-3 roky. U VW TL 774D/E/F cca 5 let. Mísit se mohou pouze kapaliny stejné specifikace.
Brzdové kapaliny
Brzdová kapalina je druh hydraulické kapaliny, používaný v brzdných a spojkových systémech vozidel. Účelem brzdové kapaliny je přenášet sílu prostřednictvím tlaku. Protože brzdová kapalina je téměř nestlačitelná, sešlápnutí brzdového pedálu působí přímo na brzdový sytém.
Brzdová kapalina by měla splňovat několik parametrů. Viskozitu, odpovídající konstrukci brzd, minimální změny viskozity v závislosti na teplotě, tepelnou a chemickou stabilitu, odolnost proti korozi a snášenlivost s pryžovými díly Hlavním parametrem brzdových kapalin je jejich odolnost vůči tepelnému namáhání. Protože se při intenzivním brzdění brzdové komponenty extrémně zahřívají, je dle konstrukce požadována určitá hladina bodu varu.
Pokud zobecníme, můžeme říci, že kapaliny označené jako DOT3 mají bod varu cca 230 °C, DOT4 260 °C a DOT 5.1 pak 270 °C.
Kapaliny DOT5 jsou vyráběny na silikonové bázi. DOT3/4/5.1 na bázi etylenglykolu. Použít DOT 5 můžete pouze tehdy, pokud to uvádí výrobce brzdového systému. Kapaliny DOT3/4/5.1 nelze nahradit kapalinou DOT5 a nikdy je nelze mísit.
DOT 5 je kapalina na bázi silikonového oleje, DOT 5.1, stejně jako DOT 3 a 4 jsou na bázi etylenglykolu. DOT5 se nesmí zaměnit ani mísit s ostatními kapalinami.