Navštivte také  >

Co o nás napsali zákazníci na Heureka.cz


stix

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

"doruceni bylo o neco delsi protoze jedna z veci nebyla skladem ale ihned me kontaktovali abych se rozhodl jestli par dni pockat nebo vec z objednavky odebrat. potom bylo doruceni presne jak slibili takze spokojenost."

Rozvoz Ostrava jen 49kč

+420 724 977 878

Po - Pá 8:00 - 17:00

PEMA OIL + Top Gear zdarma

Dodatečné přísady do motorových olejů

Mýtus desátý - Dodatečné přísady do motorových olejů

(AutoEXPERT, červenec, září 2005)
Citace z internetových diskusí:
... je to aditivum pro kov a ne pro motorový olej ...
... molekulárně se váže na kov a prolíná do mezikrystalických prostor povrchové vrstvy ...
... nová generace aditiv pracujících na principu penetrantní chemisorpce ...
... chrání kovy stálou syntetickou molekulární vazbou ...
... obsahuje chlor, ale ve vázané formě ...
... pod tlakem se spojí s kovovým povrchem a vytvářejí novou metalo-organickou látku ...
... díky elektromagnetické polarizaci se molekuly uhlíkového řetězce spojí s povrchem ...
... metoda permanentí difúze do povrchu kovů ...
... hloubková mikrodifúze maziva ...

Dodatečné přísady do motorových olejů jsou velmi oblíbené produkty a myslím, že se i dobře prodávají. Vždyť kdo by odolal velmi učenému vysvětlení jejich působení a údajným vynikajícím účinkům. Ukázky z takových textů, kterými jsou dodatečná olejová aditiva propagována, jsou uvedeny výše. Všechny znějí moc hezky. Zásadní potíž je ale v tom, že to jsou naprosté chemické a fyzikální nesmysly, které mají za úkol zmást zákazníka a nalákat jej ke koupi. Přečtěte si ještě jednou nahoře uvedený výběr z popisu působení aditiv a přiznejte si, pokud nejste zrovna chemik, že takové učené formulace dokáží člověka zlomit a přesvědčit jej ke koupi. A právě na tom je založen prodej těchto aditiv - na malé informovanosti zákazníka a na jeho neznalosti chemických zákonitostí. Bohužel, podobné praktiky se začínají dostávat i do marketingové podpory prodeje některých motorových olejů.

Mechanismus působení

Dodatečných aditiv do motorových olejů je několik. Většina motoristů už odmítá aditiva s obsahem pevných částeček teflonu z důvodů možného ucpávání olejového filtru po vyčerpání dispersantních přísad v oleji. Podívejme se spíše na další aditiva, rozpustná, která mají údajně snížit tření v motoru až o 80 %.

Již samotný motorový olej obsahuje mazivostní a protizáděrové přísady, které vytvářejí mazivostní film na povrchu kovů a chrání tak jednu třecí plochu proti přímému kontaktu s protilehlou plochou. A na úplně stejném principu působí všechna dodatečná mazivostní aditiva, která se honosí různými molekulárními mechanismy a permanentními difúzemi. Pokud do motorového oleje přilijeme dodatečnou mazivostní přísadu, dodáme oleji vlastnost, kterou už olej má.

Životnost motoru

Je třeba říci, že dodatečná aditiva obsahují většinou jiné mazivostní látky, než jsou v motorovém oleji. Mazivostní přísady v dodatečných aditivech jsou opravdu většinou účinnější než ty, které jsou v motorovém oleji a opravdu při jejich použití dochází k mírnému snížení tření a motorista je přesvědčen, že udělal pro motor to nejlepší. Je samozřejmé, že tyto zázračné látky všechny olejářské firmy znají, ale přesto je nepoužívají. Kvalitní motorový olej má totiž motor také chránit proti korozi. A právě tady nastává problém. Motorový olej je vyroben tak, aby dobře mazal i při mezném či suchém tření a současně nezpůsoboval korozi motoru. To u těch zázračných mazivostních přísad neplatí. Každé zlepšení mazivosti je doprovázeno velkým nebezpečím korozivního působení, nebezpečné jsou zejména produkty rozkladu těchto přísad. A k jejich rozkladu při provozu nutně dochází.

Vezměme si například typické přísady s obsahem chloru. Těch je na trhu nejvíce, i když s chlorem ve vázané formě (jiný chlor ve sloučeninách ani neexistuje). Určitě se bude zdát, že motor běží lehčeji, je tišší. Není divu, vždyť chlorované parafíny mají jedny z nejlepších mazivostních vlastností a používají se třeba při obrábění. Motor ale začíná pomalu ale jistě korodovat. Rok není nic poznat, všechno je v pořádku. Po dvou letech také. Jakmile ale bude mít motor najeto s dodatečnými aditivy dostatečný počet kilometrů, začnou se pomalu projevovat příznaky koroze, se všemi důsledky na vlastnosti motoru a jeho životnost. Podobný průběh má i používání jiných, nechlorovaných, ale stejně agresivních aditiv.

Zážehové motory

U benzinových motorů je životnost motorového oleje více závislá na samotné kvalitě oleje. V benzinových motorech je díky spalování benzinu a díky jeho vyšší spotřebě oproti naftě vyšší teplota, což má vliv na rychlejší chemickou degradaci oleje. Také se setkáváme se stálým zvyšováním objemového výkonu motorů osobních automobilů, mění se charakter provozu, zejména ve velkých městských aglomeracích, protože provoz je hustější, častěji se rozjíždíme a akcelerujeme. Stejně jako u dieselových motorů se i zde začaly používat EGR ventily recirkulující výfukové plyny zpět do válců, mění se systémy vstřikování. To vše má velký vliv na rychlejší degradaci oleje a často se setkávám s oleji z nových motorů, které po doporučeném intervalu výměny vypadají velmi špatně, což snižuje životnost motoru.

Vždy bez dodatečných přísad

Žádná z těch zázračných látek v dodatečných aditivech není nic nového. Jejich mazivostní účinnost je známá, známé jsou však také jejich korozívní účinky. A kdyby někdo někdy vynalezl zázračnou látku, pak ji jistě bude ve velkém prodávat velkým olejářským společnostem a nebude se vnucovat po malých lahvičkách motoristům v maloobchodě. Proto je jediná spolehlivá rada pro všechny motoristy: nedávejte do motoru nic kromě motorového oleje. Jen tak svému autu prospějete.

Zveřejněno se svolením autora.
Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT Praha
jaroslav.cerny(at)vscht.cz